19.04.2021
Ohlédnutí za rokem 2020, jak to u nás (v ck Katu) probíhalo, jak nás ovlivnil covid. Část osmá.

Dobrý den, ahoj.

Minule jsem se v úvodu pozastavoval na tím, jak Ministerstvo zdravotnictví i po roce s covidem stále neumí kvalitně komunikovat. Za normálních okolností bych toto téma neotevíral dvakrát po sobě, ale v tomto případě mi to zkrátka nedá. Odpověď na můj e-mail zaslaný MZČR 16.3.2021 jsem stále nedostal. Dnes je 16. dubna (poznámka: tento článek byl napsán 16.4.2021), tedy přesně měsíc bez odpovědi 🤦.

Musím poznamenat, že odpověď již díky změně okolností nepotřebuji. Přesto - čekat, až se dotaz stane irelevantním (a tedy i případná odpověď), není dle mého názoru ideální forma komunikace.

K superrychlé odpovědi z Islandu se přidala také velmi rychlá odpověď z Portugalska od cizinecké policie, kde mi někdo odpovídal dokonce na Velikonoční pondělí 👏.

Zdá se, že zjišťování informací (s cestovatelskou problematikou) od zahraničních institucí je nesrovnatelně jednodušší, než podobné informace "páčit" z institucí českých 🤷.

Také mi ještě trochu leží v žaludku způsob, jakým se MZČR vypořádalo se soudním rozsudkem, který zrušil opatření o negativním testu před návratem do vlasti. Návrat se nepatrně usnadnil pro ty, kteří se do ČR vracejí individuálně = autem, pěšky. Ti, kteří cestují dopravou hromadnou (letadlo, bus, vlak), jsou na tom stále stejně s drobnou úpravou - před návratem z tmavě červených zemí je akceptován i antigenní test (dosud byl možný jen PCR). Jinak se nic nezměnilo. Pokud se tedy vracíte do ČR letadlem, musíte se před návratem z oranžové 🟠, červené 🔴 a tmavě červené ⚫🔴 země stále testovat.

... pojďme raději k osmé části Ohlédnutí.

Pokud jste předchozí části ještě nečetli, najdete je u nás na webu na blogu:

  1. Ohlédnutí za rokem 2020 - část první
  2. Ohlednutí za rokem 2020 - část druhá
  3. Ohlédnutí za rokem 2020 - část třetí
  4. Ohlédnutí za rokem 2020 - část čtvrtá
  5. Velký vládní guláš
  6. Zápisky z cest - příprava zájezdu do Kostariky
  7. Ohlédnutí za rokem 2020 - část pátá
  8. Zákazy místo řešení - události minulého týdne
  9. Ohlédnutí za rokem 2020 - část šestá
  10. Ohlédnutí za rokem 2020 - část sedmá

Září

"Visí" mi tu ještě zářiová Mallorca, o které jsem již minule prozradil, jak to dopadlo. Podrobnosti však přináším až nyní 🙂.

Zájezd na Mallorcu v termínu 25.09. - 04.10.2020 byl z velké části obsazený a zbývalo jen pár volných míst. Bylo to taková "jistotka", protože Smartwings na Mallorcu léta v tomto období denně a v případě nějakého rušení letů je velká šance, že právě páteční i nedělní lety zůstanou, neboť o tyto kombinace bývá větší zájem, než třeba o prostředek týdne.

Opět jsme se mýlili. 29. července 2020 přišel e-mail s informací o zrušením našich letů. Abych byl přesný, Smartwings zrušily veškeré lety na Mallorcu. S obnovou letů se počítalo myslím až někdy na listopad.

Do termínu odletu zbývaly ještě téměř dva měsíce, nebyl proto důvod k panice. Obzvlášť když řešení bylo skutečně jednoduché. Od června 2019 létá na Mallorcu z Prahy i Ryanair, tak jsme neváhali a pro naši skupinu zarezervovali lety s Ryanem. Letové dny se překrývaly, jen časy odletů/příletů byly odlišné. To nám ale nevadilo, hlavně že to letí 🙂.

V případě Mallorky (na rozdíl od jiných destinací) jsme museli více "řešit" i ubytování. Již několik let využíváme hotel přímo u moře v oblasti Magaluf a na dvě noci se uprostřed zájezdu přesouváme do pohoří Tramuntana. "Problémy" nám dělal právě hotel v Magaluf. Kvůli pandemii a poklesu poptávky mnoho hotelů dočasně zavíralo, což byl i případ toho našeho. O jak hluboký propad poptávky šlo, může ilustrovat tento článek, který hovoří o propadu útrat turistů v září 2020 téměř o 90% (ve srovnání se stejným měsícem roku 2019).

Již začátkem července nás z hotelu informovali, že budou mít až do začátku sezony 2021 zavřeno. Výhodou bylo, že námi využívaný (dočasně zavřený) hotel je součástí hotelového řetězce, a tedy nám byl nabídnut přesun do jiného, stále otevřeného. Lokalita byla pro naše potřeby vhodná, tedy problém vyřešen 🙂.

Vyřešen? Koncem srpna přišla informace, že hotel, do kterého jsme byli přesunuti, bude dočasně uzavřen. Mohli jsme si však vybrat ze tří zbývajících otevřených hotelů tohoto řetězce na Mallorce. Lokalitou byl pro náš program vhodný pouze jeden - volba tedy byla jasná. Problém vyřešen 🙂.

Opravdu? Vyřešen? Týden před začátkem zájezdu přišel opět mail, že náš hotel bude uzavřen a že nám nabízí ještě poslední otevřený hotel daného řetězce. Ten se ale nacházel až někde v Colonia de Sant Jordi, což by znamenalo denně o 2h v buse navíc - nepřijatelné.

Zdvořile jsme odmítnuli s tím, že si pro tento termín najdeme jiný hotel v oblasti, kterou kvůli programu potřebujeme. Na to z hotelu napsali, že si komplikace pro nás neuvědomili a že díky našim dobrým vztahům nechají hotel otevřen o týden déle, až do našeho odjezdu 👏. Vyřešeno 🙂.

Skutečně? Vyřešeno? Ještě než jsme si vše stačili s hotelem vzájemně potvrdit, přišlo ten stejný den od Ryanairu zrušení letů. Přesněji řečeno, zrušení našeho letu zpět, 4.10.2020. To bylo poprvé (a doufám že naposledy), co jsme rušili zájezd týden před plánovaným odletem. 


Minule mi někdo v reakci na sedmé Ohlédnutí napsal, že to je čím dál tím pesimističtější. S klidným svědomím říkám, že příště už to bude veselejší 🙂.

Máte-li někdo chuť vyrazit na dva týdny na turisticko-poznávací Madeiru v termínu 21.5. - 4.6.2021, napište nám na katu@katu.cz nebo volejte 724 104 083. Je to podpultovka, na webu dvoutýdenní verzi nenajdete 😉.

Díky za přečtení.

Petr Schlindenbuch

Rádi byste se na něco zeptali? Téma může být jakékoliv, napište mi.

Přihlaste se k odběru novinek
Na těchto webových stránkách jsou k vylepšování služeb využívány soubory cookies.