28.01.2021 | Ing. Schlindenbuch Petr
Ohlédnutí za rokem 2020, jak to u nás (v ck Katu) probíhalo, jak nás ovlivnil covid. Část třetí.

Dobrý den, ahoj.

Minulý týden jsem se v ohlédnutí za rokem 2020 dostal do Května, budu tedy pokračovat tam, kde jsem skončil 🙂.

Pokud jste předchozí části ještě nečetli, najdete je rovněž u nás na blogu:

  1. Ohlédnutí za rokem 2020 - část první
  2. Ohlednutí za rokem 2020 - část druhá

Ještě než začnu, rád bych se vyjádřil k tématu pojištění cestovních kanceláří proti úpadku. Asi před čtrnácti dny se v médiích objevila zpráva o "konci" cestovní kanceláře Firo-tour (viz např. zde). Tato ck nezkrachovala (alespoň zatím), ale nepodařilo se jí obnovit pojištění proti úpadku, které musí mít sjednané všechny cestovní kanceláře (dle zákona č. 159/1999 Sb.). Ze zvědavosti jsem zavítal do komentářů k této zprávě (na novinkách a seznamzprávách) a překvapilo mě, kolik diskutujících má zkreslené, nebo úplně chybné představy o výše zmíněném pojištění. Rád bych to uvedl na pravou míru:

  1. platnost pojistky: Je nezbytné, aby datum uzavření smlouvy o zájezdu (např. 1.1.2021) spadalo do období, kdy je ck pojištěná (např. 1.4.2020 - 31.3.2021). Fakt, že termín realizace zájezdu, při jeho nákupu, nespadá do období platnosti pojištění (například zájezd v termínu 20. - 30.06.2021), nic nemění na plnohodnotném pojištění 100% veškerých plateb, které klient cestovní kanceláři zašle. Tedy aby se na vás vztahovalo platné pojištění ck proti úpadku, musí být ck pojištěná v době podepsání smlouvy o zájezdu bez ohledu na termín realizace zájezdu.
  2. vouchery: Veškeré vystavené platební vouchery (ať už na základě Lex Voucher, nebo třeba jako vánoční poukaz) jsou pojištěné stejným způsobem, jako běžně objednaný zájezd. Je tedy jedno, jestli máte objednaný a zaplacený zájezd, nebo vám ck vystavila voucher (místo vrácení peněz), nebo jste si voucher u ck koupili (třeba jako dárek) - vše je 100% pojištěno a v případě krachu ck vám budou finanční prostředky vyplaceny od pojišťovny.
  3. podpojištění: V minulosti se řešilo, jak vypořádat klienty zkrachovalých cestovních kanceláří, které byly tzv. podpojištěné. Každá cestovní kancelář má v pojistce proti úpadku sjednaný určitý limit pojistného plnění. To je částka, do jejíž výše bude pojišťovna klienty odškodňovat. Dle zákona (159/1999 Sb.) je třeba, aby tato částka vždy odpovídala nebo byla vyšší než aktuální závazky vůči klientům. V jednoduchosti - pokud například k 1.5. máme od klientů vybrané zálohy a doplatky a vystavené vouchery v celkové hodnotě 5mil, je třeba mít limit pojistného plnění sjednaný alespoň na 5mil. Výše závazků se samozřejmě v čase vyvíjí. Podstatné je, aby v okamžiku, kdy je výše závazků během pojistného období nejvyšší, byla výše závazků rovna nebo nižší než sjednaná pojistná částka. Tedy aby v každém okamžiku byli všichni klienti 100% kryti. To se v minulosti některým kancelářím, ať už záměrně nebo nedopatřením, "úplně nepovedlo" a ve výsledku při odškodňování se pojišťovny bránily, že nebudou plnit nad limit pojistné částky a naproti tomu Ministerstvo pro místní rozvoj říkalo, že jsou klienti ze zákona 100% kryti a tlačilo pojišťovny do plnění nad rámec pojistné částky. To se samozřejmě pojišťovnám nelíbilo a naopak začaly tlačit na MMR aby zákon novelizovalo a riziko podpojištěných ck nějak eliminovalo. Tím se dostáváme k zákonu č. 111/2018 Sb., který nabyl účinnosti 1.7.2018 a kterým byl zřízen garanční fond cestovních kanceláří. Myšlenka fondu byla jednoduchá - všechny cestovní kanceláře do něj budou přispívat určitou částkou (dle výše obratu), tak aby i v případě krachu podpojištěné ck mohli být klienti 100% odškodněni. Tedy ano, může se stát, že bude cestovní kancelář podpojištěná, ale klient bude i v takovém případě 100% odškodněn a o žádné peníze nepřijde.

Teď už se vrátím k původnímu tématu. Hurá 🥳.


Červen

Koncem května, po otevření našich hranic, to vypadlo celkem slibně. Ze stavu "Hurá, můžeme zas cestovat" jsme však vystřízlivěli poměrně rychle. Nejprve se zdálo, že nám Ministerstvo zdravotnictví podává pomocnou ruku v podobě tzv. semaforu a my tak budeme jednoduše vědět, kam a za jakých podmínek je možné cestovat. Přišlo mi to i logické - dávalo by smysl aby veškeré podmínky vstupu do jednotlivých států "hlídala" vláda a nemuselo se to řešit na úrovni každé jednotlivé cestovní kanceláře nebo individuálních turistů/cestovatelů. Říkal jsem si:" To by byl pěknej opruz, hlídat a zjišťovat všechny podmínky cestování do všech destinací kam pořádáme zájezdy" ... asi už tušíte, že přesně tak to dopadlo 😟.

Semafor totiž ukazoval (a stále ukazuje), za jakých podmínek je možné cestovat z jednotlivých států (nejprve zohledňoval pouze Evropu) do ČR. Dozvěděli jste se tak, zda musíte po návratu z daného státu nastoupit do karantény, nebo vám postačí absolvovat PCR test, nebo je návrat bez jakýchkoliv omezení. O podmínkách cestování do těchto zemí vůbec neinformoval. Ano, je to asi logické, že MZČR říká, za jakých podmínek je možné cestovat do ČR (a nikoliv opačně), ale v době zavedení semaforu o tom média a ministerstvo zdravotnictví informovaly chybně (viz například tento článek) a z prvních článků a tiskových konferencí vyplývalo, že do zelených zemí můžeme cestovat bez omezení. Pravda ale byla taková, že bez omezení je návrat z těchto zemí... aby se v tom čert vyznal 👿.

Nám se naštěstí podařilo tuhle "habaďůru" prokouknout hned na začátku a tak jsme sami začali zjišťovat a monitorovat situaci a podmínky vstupu do jednotlivých destinací. Někdy od léta je pro zjištění podmínek vstupu do různých států nápomocen i web Ministerstva zahraničních věcí, ale 100% aktuální také vždy není a hlavně se "chrání" tím, že téměř u každé destinace je někde poznámka, jako třeba u Španělska: "Doporučujeme webové stránky španělského ministerstva zdravotnictví, kde naleznete každodenně aktualizované souhrnné informace k platným podmínkám a opatřením v jednotlivých autonomiích." ... takže je to opět na nás, abychom si informace zjišťovali sami ... ale od toho jsme přece taky cestovní kancelář, takže vlastně dobrý 😀.

Je červen a my víme, že naše top destinace Madeira je minimálně do začátku července nedostupná (dle podmínek vstupu na Madeiru, stanovených madeirskou samosprávou). Na Azory by se za určitých podmínek dalo cestovat již od poloviny června (dle podmínek stanovených azorskou samosprávou), tam se ale dá rozumně dostat jen s TAPem s přestupem v Lisabonu a právě TAP zrušil všechny linky Praha - Lisabon až do konce července. Azory tedy také "padají". Máme tu ale zájezdy na Island, který už někdy od poloviny května informuje, že plánuje hranice otevřít od poloviny června a že podrobnosti a podmínky vstupu budou zveřejněny koncem května.

Do Islandu jsme vkládali poměrně velkou naději - přeci jen tam má cestovní ruch určitý význam, například v roce 2019 byl podíl cestovního ruchu na HDP 8% (zdroj zde), přičemž v cestovním ruchu bylo zaměstnáno 32tis obyvatel (zde mám data pouze z roku 2017), asi šestina pracujících obyvatel. I proto po zveřejnění podmínek cestování na Island, bylo naše rozčarování z faktické nemožnosti pořádat tam zájezdy, veliké. Zásadní podmínka vstupu na Island: absolvovat po příletu do Keflavíku (mezinárodní letiště na Islandu) test na covid-19 metodou PCR, odebrat se do hotelu a čekat na výsledek, který měl být znám cca do 12 hodin. Island bohužel neakceptoval (a stále neakceptuje) výsledky testů přivezených z ČR, ani z jiných států. Tedy to, co nyní známe třeba z cest na Kanárské ostrovy, kdy si max. 72h před plánovaným příletem na Kanáry necháte udělat PCR test v klidu u nás v ČR, pro Island nebylo nikdy možné 🤷.

Může se zdát, že dělám z komára velblouda - v létě přeci turisté skutečně na Island jezdili a dokonce i některé cestovní kanceláře tam pořádaly zájezdy. Proč jsme se tam tedy s našimi klienty nevypravili i my? Představte si situaci, že jste jste zdraví, je vám dobře, přijedete na Island, podstoupíte test a druhý den ráno se dozvíte, že jste pozitivní. Pro účely zájezdu a dovolené už je jedno, jestli jste falešně pozitivní, nebo jste "pouze přenašeč" a koronáč na vás nijak nepůsobí, nebo se symptomy teprve začnou projevovat. Výsledek je takový, že máte po zájezdu/dovolené a že budete muset na Islandu setrvat v karanténě a následně podstoupit další test. V tu dobu je už ale po zájezdu a vy se nějak musíte dostat domů. To z pohledu klienta. Z pohledu ck není, s lehkou nadsázkou, až takový problém, že někdo z klientů byl pozitivní. Problém by nastal, kdyby byl pozitivní průvodce. Co by to znamenalo si asi dokážete představit sami.

Ve výsledku jsme tak dva termíny na Island rovnou zrušili a přesunuli na rok 2021 a jeden termín posunuli na přelom července a srpna s tím, že už snad budou podmínky vstupu příznivější. V žádném případě nechci nijak zpochybňovat podmínky vstupu stanovené islandskou vládou. Mohu jen posoudit důsledky takových podmínek a opatření. Na Island nebylo možné pořádat zájezdy aniž bychom podstoupili riziko pozitivního výsledku testu po příletu. Takové riziko pro nás nebylo přijatelné.

Na druhou stranu je Island, dle mého názoru, jednou z nejtransparentnějších zemí co se týče dostupnosti informací o podmínkách vstupu. Někdy v červnu byl spuštěn web www.covid.is, kde veškeré potřebné informace naleznete. Ano, dedikované webové prezentace mají i jiné, zejména turistické destinace, ale přehlednost, úplnost a aktuálnost informací je zde naprosto famózní. Ačkoliv bylo jasné, že za daných podmínek na Island s klienty nepojedeme, věděli jsme například, že když bychom jeli a někdo z letadla byl pozitivně testovaný, tak to přímo ovlivní "jen" cestující sedící na sedadle hned vedle. Cestující v řadě před, za a přes uličku budou jen informováni o potenciálním setkání s nakaženým, ale do karantény nemusí. Jako jedna z prvních zemí začal Island oficiálně uznávat potvrzení o vakcinaci a tedy očkovaní turisté po příletu na Island nebudou nijak omezováni. Prostě je vidět, že o turisty zájem mají. Ale jejich zdraví je jim ještě přednější, což se projevilo, mimo jiné, výrazně zpřísněnými podmínkami vstupu někdy od konce srpna, což mezinárodní cestovní ruch na Islandu pro rok 2020 definitivně "pohřbilo" - k tomu se vrátím později.


Už je to zas nějaký dlouhý, povídání opět přeruším a za týden se opět ozvu 🙂.

Díky za přečtení.

Petr Schlindenbuch

Rádi byste se na něco zeptali? Téma může být jakékoliv, napište mi.

Přihlaste se k odběru novinek